De Porsche 917 KH: Een Legende in Levend Blauw-Oranje
Deze auto die de geschiedenis van autosport voorgoed veranderde steelt op 21 september de show: de Porsche 917 KH. Gehuld in de iconische lichtblauw-oranje kleuren van oliesponsor Gulf, is deze racewagen meer dan een kunstwerk op wielen — het is een symbool van technische perfectie, brute snelheid en filmische faam.
Een icoon geboren uit ambitie
De Porsche 917 werd begin jaren ’70 ontwikkeld met één doel: winnen op Le Mans. Tot dan toe was Porsche een geduchte speler, maar had het nog nooit de algehele overwinning op het Franse circuit behaald. Dat veranderde met de introductie van de 917 in 1969. De Gulf-uitvoering, zoals te zien in het museum, is een eerbetoon aan de versie die in 1970 en 1971 Le Mans domineerde.
Deze versie is een 917KH — wat staat voor ‘Kurzheck’, oftewel korte staart. Deze aanpassing zorgde voor aanzienlijk betere stabiliteit op hoge snelheid, iets waar de eerste generatie 917's nog mee worstelde.
De Porsche 917 werd begin jaren ’70 ontwikkeld met één doel: winnen op Le Mans. Tot dan toe was Porsche een geduchte speler, maar had het nog nooit de algehele overwinning op het Franse circuit behaald. Dat veranderde met de introductie van de 917 in 1969. De Gulf-uitvoering, zoals te zien in het museum, is een eerbetoon aan de versie die in 1970 en 1971 Le Mans domineerde.
Deze versie is een 917KH — wat staat voor ‘Kurzheck’, oftewel korte staart. Deze aanpassing zorgde voor aanzienlijk betere stabiliteit op hoge snelheid, iets waar de eerste generatie 917's nog mee worstelde.
Het tijdloze Gulf-kleurenschema
Wat de 917 Gulf zo herkenbaar maakt, zijn de kleuren. De samenwerking met het Amerikaanse Gulf Oil leverde niet alleen financiële ondersteuning, maar ook een van de meest iconische liveries in de autosportgeschiedenis. De combinatie van babyblauw en oranje siert niet alleen de carrosserie, maar vertelt ook een verhaal van tijdloze stijl en sportieve elegantie.
Wat de 917 Gulf zo herkenbaar maakt, zijn de kleuren. De samenwerking met het Amerikaanse Gulf Oil leverde niet alleen financiële ondersteuning, maar ook een van de meest iconische liveries in de autosportgeschiedenis. De combinatie van babyblauw en oranje siert niet alleen de carrosserie, maar vertelt ook een verhaal van tijdloze stijl en sportieve elegantie.
De krachtbron van een kampioen
Onder de gestroomlijnde carrosserie van de 917 Gulf schuilt een ware krachtpatser: een luchtgekoelde 4.5 tot 4.9-liter V12 boxermotor, afhankelijk van de uitvoering. Goed voor meer dan 600 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In een tijd waarin digitale rijhulpen nog sciencefiction waren, was het pure mechaniek en lef dat de coureurs naar de finishlijn bracht.
De topsnelheid? Meer dan 350 km/u — ongekend in zijn tijd. Daarmee was de 917 een beest op het rechte stuk van Mulsanne, en zijn brullende motor zorgde ervoor dat hij ook auditief een onuitwisbare indruk achterliet.
Onder de gestroomlijnde carrosserie van de 917 Gulf schuilt een ware krachtpatser: een luchtgekoelde 4.5 tot 4.9-liter V12 boxermotor, afhankelijk van de uitvoering. Goed voor meer dan 600 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In een tijd waarin digitale rijhulpen nog sciencefiction waren, was het pure mechaniek en lef dat de coureurs naar de finishlijn bracht.
De topsnelheid? Meer dan 350 km/u — ongekend in zijn tijd. Daarmee was de 917 een beest op het rechte stuk van Mulsanne, en zijn brullende motor zorgde ervoor dat hij ook auditief een onuitwisbare indruk achterliet.
Filmster met racegenen
Naast zijn race-erfgoed kreeg de 917 Gulf wereldwijde roem door zijn rol in de film Le Mans uit 1971, waarin Steve McQueen zelf achter het stuur zat van de Gulf-blauwe 917. Voor velen was dit hun eerste kennismaking met het model — een kennismaking die leidde tot levenslange fascinatie.
Naast zijn race-erfgoed kreeg de 917 Gulf wereldwijde roem door zijn rol in de film Le Mans uit 1971, waarin Steve McQueen zelf achter het stuur zat van de Gulf-blauwe 917. Voor velen was dit hun eerste kennismaking met het model — een kennismaking die leidde tot levenslange fascinatie.
Van racemonster tot museumstuk
In 1970 en 1971 reed het Britse raceteam JW Automotive Engineering met de 917 in het World Sportscar Championship, als partner van de Porsche-fabriek. Met zijn lichtblauw/oranje kleurstelling en unieke carrosserievorm werd de 917 al snel een van de meest iconische racewagenontwerpen uit de geschiedenis.
Deze 917 KH met chassisnummer 917 015/035 won de wereldkampioenschapsronde in Spa in 1971, eindigde als tweede in Buenos Aires en als derde in de seizoensfinale op Watkins Glen in de VS.
Na nog een laatste optreden in de VS in juli 1971 kwam er een einde aan de actieve racecarrière van deze 917 KH. Van 1972 tot 1979 nodigde Porsche gasten uit om snelle rondes mee te maken op het testcircuit in Weissach in deze 630 pk sterke en slechts 800 kilo wegende auto – zeer waarschijnlijk de snelste taxi ter wereld.
In 1970 en 1971 reed het Britse raceteam JW Automotive Engineering met de 917 in het World Sportscar Championship, als partner van de Porsche-fabriek. Met zijn lichtblauw/oranje kleurstelling en unieke carrosserievorm werd de 917 al snel een van de meest iconische racewagenontwerpen uit de geschiedenis.
Deze 917 KH met chassisnummer 917 015/035 won de wereldkampioenschapsronde in Spa in 1971, eindigde als tweede in Buenos Aires en als derde in de seizoensfinale op Watkins Glen in de VS.
Na nog een laatste optreden in de VS in juli 1971 kwam er een einde aan de actieve racecarrière van deze 917 KH. Van 1972 tot 1979 nodigde Porsche gasten uit om snelle rondes mee te maken op het testcircuit in Weissach in deze 630 pk sterke en slechts 800 kilo wegende auto – zeer waarschijnlijk de snelste taxi ter wereld.
Erfgoed op vier wielen
De Porsche 917 Gulf is niet zomaar een racewagen. Het is het fysieke bewijs van wat er mogelijk is als passie, techniek en durf samenkomen. Voor velen is het dé reden om het Porsche Museum te bezoeken — een kans om oog in oog te staan met een auto die de geschiedenis veranderde.
Wie eenmaal voor de 917 staat, weet: dit is geen gewone auto. Dit is een legende. En in Stuttgart leeft die legende voort, in de meest iconische kleurencombinatie die de autosport ooit heeft gekend.
De Porsche 917 Gulf is niet zomaar een racewagen. Het is het fysieke bewijs van wat er mogelijk is als passie, techniek en durf samenkomen. Voor velen is het dé reden om het Porsche Museum te bezoeken — een kans om oog in oog te staan met een auto die de geschiedenis veranderde.
Wie eenmaal voor de 917 staat, weet: dit is geen gewone auto. Dit is een legende. En in Stuttgart leeft die legende voort, in de meest iconische kleurencombinatie die de autosport ooit heeft gekend.
PORSCHE ICONIC |
Porsche 917 KH |
Bouwjaar |
1971 |
Motor |
12-cilinder |
Motorinhoud |
4.999cc |
Vermogen |
463 kW (630pk) |
Topsnelheid |
360 km/u |
Gewicht |
800 kg |