Porsche 911 2.5 ST – De Onverschrokken Underdog van Stuttgart
In de Onderzeebootloods staat 21 september een auto die misschien niet het bekendste racenummer draagt, maar des te meer verhalen fluistert: de Porsche 911 2.5 ST. Een compromisloze machine uit de vroege jaren zeventig die de overgang markeert tussen de productieauto en de echte fabrieksracer — rauw, licht, luid en meedogenloos snel.
Van productiemodel naar strijdlustige ST
Begin jaren zeventig gebruikte Porsche vrijwel productierijpe 911-modellen in de autosport. In 1969 stond het FIA-reglement een combinatie toe van de technisch geavanceerde 911 S met het uitgeklede interieur van de 911 T. De carrosserie leek grotendeels op die van de straatversie van de 911. Alleen de spatborden waren verbreed, evenals de wielen en velgen.
Om gewicht te besparen werden sierlijsten weggelaten, de bumper was van kunststof en de interieurafwerking werd tot een minimum beperkt. De auto was voorzien van twee kuipstoelen en een aluminium rolbeugel voor de veiligheid.
Begin jaren zeventig gebruikte Porsche vrijwel productierijpe 911-modellen in de autosport. In 1969 stond het FIA-reglement een combinatie toe van de technisch geavanceerde 911 S met het uitgeklede interieur van de 911 T. De carrosserie leek grotendeels op die van de straatversie van de 911. Alleen de spatborden waren verbreed, evenals de wielen en velgen.
Om gewicht te besparen werden sierlijsten weggelaten, de bumper was van kunststof en de interieurafwerking werd tot een minimum beperkt. De auto was voorzien van twee kuipstoelen en een aluminium rolbeugel voor de veiligheid.
De 911 2.5 ST is een zeldzame verschijning. Slechts 24 exemplaren werden er gebouwd door Porsche voor de klantensport — raceteams en privateers die serieus wilden meedoen op het hoogste niveau. Deze ST-variant was gebaseerd op de 911 S, maar werd door de sportafdeling van Porsche (de latere Porsche Motorsport) gestript, verstevigd en geoptimaliseerd om te voldoen aan de FIA-reglementen voor Groep 4.
Onder de motorkap lag een vergrote versie van de reguliere 2.4 liter motor, een 2.5-liter zescilinder boxermotor. Luchtgekoeld natuurlijk, met een vermogen van circa 270 pk bij 8.000 toeren per minuut. In een carrosserie die nog geen 950 kilogram woog, zorgde dat voor een explosieve rijervaring. De ST was sneller dan zijn tijd, zowel op het rechte stuk als in de bochten, en bleek bijzonder succesvol in langeafstandsraces zoals de Targa Florio, de 1000 km van Nürburgring en Le Mans.
Onder de motorkap lag een vergrote versie van de reguliere 2.4 liter motor, een 2.5-liter zescilinder boxermotor. Luchtgekoeld natuurlijk, met een vermogen van circa 270 pk bij 8.000 toeren per minuut. In een carrosserie die nog geen 950 kilogram woog, zorgde dat voor een explosieve rijervaring. De ST was sneller dan zijn tijd, zowel op het rechte stuk als in de bochten, en bleek bijzonder succesvol in langeafstandsraces zoals de Targa Florio, de 1000 km van Nürburgring en Le Mans.
De Febolit-auto: karakter met kleuren
De 911 S 2.5 (ST) werd ingezet op zowel circuits als in bergklimwedstrijden, wat hem tot een echte alleskunner in de autosport maakte. Deze auto begon zijn carrière op diverse Duitse circuits. In de wintermaanden werd hij door het team van Joest Racing klaargemaakt voor de 24-uursrace van Daytona in februari 1973. Daar behaalden coureurs Sepp Greger, Kurt Hild en Dieter Schmidt na 574 ronden een negende plaats in deze Amerikaanse klassieker. Daarna keerde de auto terug naar de Duitse circuits.
De 911 S 2.5 (ST) werd ingezet op zowel circuits als in bergklimwedstrijden, wat hem tot een echte alleskunner in de autosport maakte. Deze auto begon zijn carrière op diverse Duitse circuits. In de wintermaanden werd hij door het team van Joest Racing klaargemaakt voor de 24-uursrace van Daytona in februari 1973. Daar behaalden coureurs Sepp Greger, Kurt Hild en Dieter Schmidt na 574 ronden een negende plaats in deze Amerikaanse klassieker. Daarna keerde de auto terug naar de Duitse circuits.
Racehistorie die je kunt ruiken
Wie vandaag langs deze ST in het museum loopt, merkt meteen dat dit geen gelikt showmodel is. De carrosserie draagt nog sporen van strijd: kleine steenslag, subtiele lakimperfecties, en die unieke geur van benzine, olie en rubber die alleen authentieke raceauto’s bezitten. Porsche koos er bewust voor om de wagen in originele staat te conserveren — een beslissing die de geschiedenis voelbaar maakt voor bezoekers.Elk detail ademt mechaniek en intentie: deze auto was geen museumstuk, maar een strijdros die zijn kilometers heeft verdiend.
Wie vandaag langs deze ST in het museum loopt, merkt meteen dat dit geen gelikt showmodel is. De carrosserie draagt nog sporen van strijd: kleine steenslag, subtiele lakimperfecties, en die unieke geur van benzine, olie en rubber die alleen authentieke raceauto’s bezitten. Porsche koos er bewust voor om de wagen in originele staat te conserveren — een beslissing die de geschiedenis voelbaar maakt voor bezoekers.Elk detail ademt mechaniek en intentie: deze auto was geen museumstuk, maar een strijdros die zijn kilometers heeft verdiend.
Erfenis van de ST
De 911 2.5 ST geldt vandaag als een mijlpaal in de Porsche-geschiedenis. Hij markeert de evolutie van de 911 van sportwagen tot volwaardige racelegende. De technologieën en inzichten die Porsche in de ST toepaste, vormden de blauwdruk voor latere iconen zoals de RSR, de 934 en zelfs de moderne GT3’s.
De 911 2.5 ST geldt vandaag als een mijlpaal in de Porsche-geschiedenis. Hij markeert de evolutie van de 911 van sportwagen tot volwaardige racelegende. De technologieën en inzichten die Porsche in de ST toepaste, vormden de blauwdruk voor latere iconen zoals de RSR, de 934 en zelfs de moderne GT3’s.
PORSCHE ICONIC |
Porsche 911 2.5 ST |
Bouwjaar |
1972 |
Motor |
6-cilinder boxer |
Motorinhoud |
2.492cc |
Vermogen |
199 kW (270pk) |
Topsnelheid |
260 km/u |
Gewicht |
1.025 kg |