Porsche 911 SC Cabriolet G-serie (1983)
De topless Super Carrera
De Porsche 911 SC Cabriolet is een ware klassieker en een geliefde sportwagen onder Porsche-liefhebbers. Geïntroduceerd in 1983 als de open variant van de succesvolle 911 SC coupé, combineert deze cabriolet het iconische design met de pure rijbeleving van een luchtgekoelde 6-cilinder boxer motor.
Stephan Rekko
De SC staat voor “Super Carrera” en werd geproduceerd van 1978 tot 1983, met de Cabriolet toegevoegd in de laatste productiejaren. De 911 SC Cabriolet beschikt over een 3.0-liter zescilinder motor die 180 tot 204 pk levert, afhankelijk van het bouwjaar en markt. Deze motor zorgt voor een sportieve, karakteristieke sound die menig autoliefhebber kippenvel bezorgt. Met een topsnelheid van rond de 240 km/u en een 0-100 tijd van ongeveer 6,5 seconden was de SC voor zijn tijd een indrukwekkende sportauto. Uniek aan de SC Cabriolet is het stevige, toch soepel werkende stoffen dak, dat je binnen enkele seconden elektrisch kunt openen of sluiten. Dit maakte het model bijzonder populair bij liefhebbers die de open rijervaring willen combineren met de legendarische prestaties van de 911.
Een interessant weetje: de 911 SC was de eerste Porsche 911 die standaard werd geleverd met een vijfversnellingsbak, wat bijdroeg aan de sportieve rijbeleving en het zuiniger brandstofverbruik. Ook was de 911 SC de laatste 911 met volledig mechanische injectie voordat Porsche overschakelde op elektronische brandstofinjectie.
De 911 SC Cabriolet wordt vandaag de dag enorm gewaardeerd vanwege zijn klassieke looks, betrouwbare techniek en het pure gevoel van een echte, luchtgekoelde Porsche. Met zijn tijdloze styling en kenmerkende geluid is het een iconische auto die steeds meer in waarde stijgt.
Stephan Rekko
De 911 SC Cabriolet wordt vandaag de dag enorm gewaardeerd vanwege zijn klassieke looks, betrouwbare techniek en het pure gevoel van een echte, luchtgekoelde Porsche. Met zijn tijdloze styling en kenmerkende geluid is het een iconische auto die steeds meer in waarde stijgt.
Stephan Rekko





