HEAVEN911
  • Home
  • Foto's Event
  • PARKEREN
  • Aircooled Expositie
  • iconics Expositie
  • PARTNERS
    • Porsche
    • Turien
    • GASSAN
    • ClassicCarRatings
    • Elferspot
    • Octane
    • Oliehandel.nl
    • Henk en Ilse
    • PUUR
    • Le Carage
    • Club Carrera
    • SuperRebel
  • NIEUWS
  • OVERIG
    • lokatie
    • OVER Heaven911
    • initiatiefnemers
    • Privacy Verklaring

Porsche 911 Speedster WTL (1989)
Mijn 911 Speedster

Picture

Sinds 2016 ben ik de trotse eigenaar van deze bijzondere 911 Speedster. Wat ‘m extra speciaal maakt? Hij is één van slechts 54 exemplaren in de exclusieve kleur Shiver Metallic. Deze uitvoering – bekend als de ROW (Rest of World) – levert 231 pk en is één van de 650 stuks die in Duitsland zijn afgeleverd. Een echte collector’s item, waar je zelden eentje van tegenkomt!
​
Han van Wirdum
Zeldzaam en racy
Porsche toonde het concept van de 911 Speedster op de IAA tentoonstelling in Frankurt in 1987. De reacties waren zeer positief en er bleken genoeg potentiële kopers te zijn. In 1988 nam Porsche de 911 3.2 Speedster in productie terwijl in datzelfde jaar ook de productie van de nieuwe 964 Carrera 4 gestart werd. Vanaf januari 1989 werden de eerste exemplaren uitgeleverd. De 3.2 Speedster was dan ook het uitloopmodel en het kroonstuk van de 911 G-serie. Er werden in totaal 2.103 van deze Speedsters gebouwd, waarvan de meeste de wide body van de 911 Turbo kregen. Er werd ook een smallere versie geproduceerd met de standaard 911 body. Van die versie werden slechts 161 exemplaren gebouwd.
De Speedster kreeg de motor van de tweede versie van de 911 G-serie, met 3,2 liter inhoud. Voor de Europese markt werd de 930/20 motor gemonteerd die 231 pk leverde bij 5.900 t/min. In verband met de strengere emissie eisen in de USA, Canada en Japan werd voor die markten de 930/25 versie van de motor gemonteerd die het tot 217 pk bracht. Dankzij het lichtgewicht stoffen dak en het achterwege laten van de achterzittingen, woog de Carrera 3.2 Speedster zeventig kilo minder dan de 911 Cabriolet. De auto werd op een verlaagd sportonderstel gezet en kreeg tevens een grotere spoorbreedte. Door deze eigenschappen was de wegligging aanzienlijk beter dan die van de standaard Carrera.
De Speedster was vooral bedoeld voor klanten die ook af en toe met de auto op een circuit wilden rijden. Net als bij de 356 Speedster had Porsche de auto zo geconstrueerd dat je heel eenvoudig de hele voorruit kunt verwijderen voor een echt racy gevoel op het circuit. De portierramen zijn insteekramen die je ook simpelweg uit de sponning kan trekken.
Han van Wirdum
 

Picture
Robert Haagsma
​John Lommers
Privacy Verklaring
Site powered by SuperRebel
Heaven911. Powered by Porsche
  • Home
  • Foto's Event
  • PARKEREN
  • Aircooled Expositie
  • iconics Expositie
  • PARTNERS
    • Porsche
    • Turien
    • GASSAN
    • ClassicCarRatings
    • Elferspot
    • Octane
    • Oliehandel.nl
    • Henk en Ilse
    • PUUR
    • Le Carage
    • Club Carrera
    • SuperRebel
  • NIEUWS
  • OVERIG
    • lokatie
    • OVER Heaven911
    • initiatiefnemers
    • Privacy Verklaring