Heaven911
  • Home
  • tickets
  • aanmelden
  • iconics Expositie
  • Aircooled Expositie
  • Diner Event
  • PARTNERS
    • Turien
    • ClassicCarRatings
    • Elferspot
    • Octane
    • Oliehandel.nl
    • PUUR
    • Le Carage
    • Club Carrera
    • SuperRebel
  • NIEUWS
  • OVERIG
    • lokatie
    • OVER Heaven911
    • initiatiefnemers
    • Privacy Verklaring

Porsche 935/77: De Turbo-Titan

Picture
Sta 21 september oog in oog met de Porsche 935/77. Deze brute, breedgeschouderde machine is niet zomaar een raceauto — het is een symbool van Porsches dominantie in de jaren zeventig, een turbo-monster dat zijn tegenstanders op snelheid én techniek overklaste. Met zijn iconische “flat nose” en indrukwekkende prestaties in de Groep 5-klasse schreef de 935/77 geschiedenis op circuits als Le Mans, Daytona en Sebring.
Een evolutie van perfectie
De Porsche 935-serie werd in 1976 geïntroduceerd voor het FIA Wereldkampioenschap voor merken, dat onder de Groep 5-regels viel. Deze reglementen gaven fabrikanten behoorlijk wat vrijheden, zolang het silhouet van de auto maar bleef lijken op de productieversie. Porsche greep deze kans met beide handen aan en bouwde op basis van de 911 Turbo een ongenaakbare racer.
​
De 935/77 was een evolutie van het eerste 935-model. Porsche had het chassis, de ophanging en vooral de aerodynamica verder geoptimaliseerd. Wat meteen opvalt aan dit model is de zogenaamde "slant nose", waarbij de koplampen naar de bumper zijn verplaatst. Dit design was niet alleen esthetisch gedurfd, maar diende vooral om de luchtweerstand drastisch te verminderen. In combinatie met een uitgekiende achtervleugel zorgde dit voor een uitzonderlijke stabiliteit op hoge snelheid.
Picture
Turbo-power in zijn puurste vorm
Onder de motorkap schuilt het ware geweld van de 935/77: een 2.85-liter zescilinder boxermotor met enkele KKK-turbo. Het vermogen varieerde per afstelling, maar lag tussen de 570 en 630 pk — indrukwekkende cijfers voor een auto van slechts 970 kilo. De 935/77 was dankzij deze motor niet alleen snel op rechte stukken, maar ook verrassend wendbaar in bochten, mede dankzij de verfijnde wielophanging en gewichtsverdeling. De acceleratie en topsnelheid waren formidabel. Op het rechte stuk van Le Mans, de Mulsanne Straight, haalde de 935/77 met gemak snelheden boven de 320 km/u — destijds ongekend voor een auto in zijn klasse.
Picture
Overwinningen en roem
In 1977 behaalde Porsche met de 935/77 een reeks indrukwekkende overwinningen. Het merk won dat jaar het Wereldkampioenschap voor merken, met zeges op onder andere Mugello, Silverstone en Watkins Glen. Maar de bekendste prestatie was misschien wel de overwinning in zijn klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans. Hoewel de auto werd verslagen in het algemeen klassement door de open Porsche 936 prototype, domineerde de 935 de Groep 5-klasse volledig.
Klanten en privéteams stonden in de rij om een 935 te bemachtigen. Porsche bood later zelfs fabrieks- en klantversies aan, waardoor de 935 ook buiten het officiële fabrieksteam zijn naam vestigde. Onder andere het Amerikaanse team van Brumos en het Duitse Kremer Racing behaalden successen met aangepaste versies van de 935.
Picture
Een icoon in het museum
Deze 935 bleef bij Porsche en werd ingezet als testauto. Hij reed slechts één race: Bob Wollek behaalde ermee een tweede plaats op de Norisring tijdens het Duitse Rennsportkampioenschap in 1977.
Daarnaast werd de auto gebruikt bij een recordpoging onder leiding van Henri Pescarolo: in de slipstream van de 935 – voorzien van een speciaal achterste deel – wilde baanwielrenner Jean-Claude Rude een snelheid van 243 km/u halen. De poging werd echter gestaakt toen zijn achterband klapte.
​De nalatenschap
De Porsche 935 zou later nog diverse evoluties kennen, waaronder de beruchte 935/78 “Moby Dick”. Maar het is de 935/77 die wordt gezien als het model dat het DNA van de 911-racewagens voor altijd veranderde.
PORSCHE ICONIC
Porsche 935/77
Bouwjaar
1977
Motor
6-cilinder Boxer Biturbo 
Motorinhoud
2.857cc 
Vermogen
463 kW (630pk)
Topsnelheid
340 km/u
Gewicht
970 kg
Picture
Robert Haagsma
​John Lommers
Privacy Verklaring
Site powered by SuperRebel
Heaven911. Powered by Porsche
  • Home
  • tickets
  • aanmelden
  • iconics Expositie
  • Aircooled Expositie
  • Diner Event
  • PARTNERS
    • Turien
    • ClassicCarRatings
    • Elferspot
    • Octane
    • Oliehandel.nl
    • PUUR
    • Le Carage
    • Club Carrera
    • SuperRebel
  • NIEUWS
  • OVERIG
    • lokatie
    • OVER Heaven911
    • initiatiefnemers
    • Privacy Verklaring