Porsche 964 Turbo S Leichtbau:
de rauwe essentie van turbo-power
In de vroege jaren ’90, toen de autowereld volop in transitie was van analoog naar elektronisch, bracht Porsche een compromisloos eerbetoon aan pure performance: de 964 Turbo S Leichbau. Een zeldzaam, ongepolijst beest, gebouwd met één enkel doel — snelheid zonder franje.
Terug naar de basis
De Porsche 964 Turbo was op zichzelf al een indrukwekkende machine. Op de Autosalon van Genève in 1992 introduceerde Porsche één van de laatste negen-elevens uit de 964-generatie en tevens één van de meest radicale. Met de introductie van de Turbo S “Leichtbau” (Duits voor “lichtgewicht”) werd de lat voor turbogevoede Porsches opnieuw gelegd.
In plaats van comfort en luxe koos de raceafdeling in Weissach voor afvallen met klassieke lichtgewichtoplossingen zoals kunststof deuren en motorkappen, dun glas en een sober interieur. Alles wat niet noodzakelijk was, verdween. Geluidsisolatie, airconditioning, elektrische ramen, radio en zelfs de achterbank — allemaal overboord. De focus: rijdynamiek. De rijhoogte werd met vier centimeter verlaagd, en luchtinlaten aan de voorkant en op de achterzijpanelen benadrukten het dynamische karakter.
De Porsche 964 Turbo was op zichzelf al een indrukwekkende machine. Op de Autosalon van Genève in 1992 introduceerde Porsche één van de laatste negen-elevens uit de 964-generatie en tevens één van de meest radicale. Met de introductie van de Turbo S “Leichtbau” (Duits voor “lichtgewicht”) werd de lat voor turbogevoede Porsches opnieuw gelegd.
In plaats van comfort en luxe koos de raceafdeling in Weissach voor afvallen met klassieke lichtgewichtoplossingen zoals kunststof deuren en motorkappen, dun glas en een sober interieur. Alles wat niet noodzakelijk was, verdween. Geluidsisolatie, airconditioning, elektrische ramen, radio en zelfs de achterbank — allemaal overboord. De focus: rijdynamiek. De rijhoogte werd met vier centimeter verlaagd, en luchtinlaten aan de voorkant en op de achterzijpanelen benadrukten het dynamische karakter.
Cijfers die spreken
Onder de motorkap lag een doorontwikkelde versie van de 3.3-liter turbo flat-six uit de 964 Turbo, maar dan goed voor 381 pk. Dat klinkt bescheiden naast moderne supercars, maar vergeet niet dat de Leichtbau slechts 1.290 kg woog — zo’n 180 kg minder dan de standaard Turbo. Het resultaat: 0-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Destijds indrukwekkend snel, nu nog steeds respectabel.
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving zorgden voor een ongefilterde, rauwe rijervaring. Geen ABS, geen tractiecontrole, geen compromissen. De bestuurder moest het werk doen — en werd daar rijkelijk voor beloond.
Onder de motorkap lag een doorontwikkelde versie van de 3.3-liter turbo flat-six uit de 964 Turbo, maar dan goed voor 381 pk. Dat klinkt bescheiden naast moderne supercars, maar vergeet niet dat de Leichtbau slechts 1.290 kg woog — zo’n 180 kg minder dan de standaard Turbo. Het resultaat: 0-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Destijds indrukwekkend snel, nu nog steeds respectabel.
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving zorgden voor een ongefilterde, rauwe rijervaring. Geen ABS, geen tractiecontrole, geen compromissen. De bestuurder moest het werk doen — en werd daar rijkelijk voor beloond.
Motorsport-DNA
Wat de 964 Turbo S Lightweight écht bijzonder maakt, is zijn connectie met de autosport. Veel van de techniek is rechtstreeks afkomstig uit Porsche’s raceprogramma. De ophanging is stijver, de remmen zijn geüpgraded en de aerodynamica werd aangescherpt met een vaste achtervleugel en agressieve voorspoiler.
De auto werd gebouwd door Porsche’s eigen Exclusive Manufaktur, toen nog bekend als “Porsche Exclusive”. Bovendoen creëerde Porsche speciaal voor deze auto de lakkleur “Speed Yellow”, een kleur die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt voor de remklauwen van de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
De productie bleef beperkt tot slechts 86 exemplaren. Elk met de hand gebouwd, met uiterste precisie en oog voor detail. . Met een prijs van 295.000 DM waren alle 911 Turbo S snel verkocht.
Wat de 964 Turbo S Lightweight écht bijzonder maakt, is zijn connectie met de autosport. Veel van de techniek is rechtstreeks afkomstig uit Porsche’s raceprogramma. De ophanging is stijver, de remmen zijn geüpgraded en de aerodynamica werd aangescherpt met een vaste achtervleugel en agressieve voorspoiler.
De auto werd gebouwd door Porsche’s eigen Exclusive Manufaktur, toen nog bekend als “Porsche Exclusive”. Bovendoen creëerde Porsche speciaal voor deze auto de lakkleur “Speed Yellow”, een kleur die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt voor de remklauwen van de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
De productie bleef beperkt tot slechts 86 exemplaren. Elk met de hand gebouwd, met uiterste precisie en oog voor detail. . Met een prijs van 295.000 DM waren alle 911 Turbo S snel verkocht.
Uniek in z’n soort
Wat de Leichtbau onderscheidt van latere Porsche RS- of GT-modellen, is zijn unieke positionering. Hij was niet bedoeld als circuitwapen pur sang, maar als lichtgewicht turbo-road car — een niche die Porsche zelden betreden heeft.
Wat de Leichtbau onderscheidt van latere Porsche RS- of GT-modellen, is zijn unieke positionering. Hij was niet bedoeld als circuitwapen pur sang, maar als lichtgewicht turbo-road car — een niche die Porsche zelden betreden heeft.
Verzamelobject
Vandaag is de Turbo S Leichtbau een zeldzaam icoon. Verzamelaars vechten om de paar exemplaren die nog te koop komen. Veilingen laten prijzen zien die de grens van €1.500.000 moeiteloos passeren. Niet alleen om zijn zeldzaamheid, maar ook omdat hij staat voor een tijdperk dat nooit meer terugkomt — het analoge tijdperk van rauwe turbo-Porsches zonder rijhulpsystemen.
Vandaag is de Turbo S Leichtbau een zeldzaam icoon. Verzamelaars vechten om de paar exemplaren die nog te koop komen. Veilingen laten prijzen zien die de grens van €1.500.000 moeiteloos passeren. Niet alleen om zijn zeldzaamheid, maar ook omdat hij staat voor een tijdperk dat nooit meer terugkomt — het analoge tijdperk van rauwe turbo-Porsches zonder rijhulpsystemen.
De ziel van een tijdperk
In een wereld waar zelfs sportwagens tegenwoordig stil, comfortabel en digitaal zijn geworden, is de Leichtbau een tijdcapsule. Een herinnering aan toen een Porsche nog brulde, beet en je wakker schudde.
In een wereld waar zelfs sportwagens tegenwoordig stil, comfortabel en digitaal zijn geworden, is de Leichtbau een tijdcapsule. Een herinnering aan toen een Porsche nog brulde, beet en je wakker schudde.
PORSCHE ICONIC |
Porsche 964 Turbo S Leichtbau |
Bouwjaar |
1992 |
Motor |
6-cilinder Boxer Turbo |
Motorinhoud |
3.299cc |
Vermogen |
280 kW (381pk) |
Topsnelheid |
290 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u: |
4.6 seconden |
Gewicht |
1.290 kg |